Pengikut

Selasa, 6 September 2011

Cerita Raya

Tahun ni aku raya kat umah mak aku dulu....seperti biasa...pagi-pagi mak aku dah ajak pegi pasar nak beli ayam....memandangkan mak dah tempah ayam sehari sebelum tu...jadi x risau sangat le takut habis stok ker...lepas tu......tengahari tu aku ikut ayah pegi keluar nak beli daging...biasa kalau kat kampung pagi-pagi lagi orang dah keluaq pg cari daging...tapi sebab kesibukan dipasar...tengahari baru kami keluaq nak beli daging,....

Daging ni aku yang request sebab teringin nak makan sup daging yang mak buat....memandangkan dah lewat..x banyak dah la daging yang tinggal...so terpaksa la keluaq jauh sikit pi cari daging lembu yang lembik-lembik..nasib baik ada lagi yang tinggal..tapi x banyak la...jadi untuk buat lauk makan dengan lemang terpaksa la tambah daging kerbau sikit.....daging lembu yang lembik-lembik tu aku suruh mak buat sup daging special...daging lembik-lembik...perghhhh....sedap betul...masih terasa lagi keenakan dan kepuasan makan sup daging tu,,,hmmm....

Petang lepas balik beli daging...ayah ngan mak tgh get ready nak masak lemang...tapi aku keluaq plak pi shopping last minit...balik tgk lemang dah ready pun...x sempat nak tolong..hehehe

So menu kami first raya tu ialah lemang makan dengan rendang ayam dan kari daging...plus mee sup daging special..plus ngan kuih-kuih raya buatan adik aku sendiri...

Pastu raya kedua plak....buat mee kari...seingat aku sekali ja aku dapat makan mee kari tu...sebab ramai plak tetamu raya kedua tu...x sempat aku nak mengadap mee kari tu....rugi betul rasanya...

Raya ketiga rumah aku just makan kuih je la coz umah opah buat makan-makan...maknik buat lakse ngan soto....hmmm...x dapat jugak nak makan berulang coz aku dah gerak balik umah mertua kat kelantan...x dapat nak bersuka-ria ngan family aku dah..huhuhu..sedih...

Balik kampung husband sampai malam raya ketiga...so raya keempat dah xde apa-apa dah kat sana...x macam kat kampung aku sampai raya kelima keenam pun still org datang lagi...tapi malam raya keempat family husband buat ayam bakaq...kira kami berkelah ayam bakar la malam tu....sedap jugak...puas la makan...hehehe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan